КРАСНЫЕ МАКИ

Випускники Донецького музичного училища створили ВІА «Калейдоскоп» в Будинку культури Донецького машинобудівного заводу на самому початку 70-х. Керував самодіяльним ансамблем син відомого кларнетиста, ветерана донбаського джазу Якова Хаславського [1923-84], піаніст і трубач Аркадій Хаславський. Грали на танцях, потім в ресторані, та шлях на професійну сцену виявився несподівано загородженим - в місцевій філармонії вакансії вже були зайняті московськими зірками (з українськими коренями), що саме потрапили в опалу - Тамарою Міансаровою та Валерієм Ободзинським разом з його ВІА «Верные друзья». Довелося пробиратися на Олімп радянської естради через окраїни - спочатку була Комі-Пермяцька філармонія (м. Сиктивкар) де їм дали назву «Парма» (Тайга), потім Тульська філармонія і нова назва «Новые лица». Назва не сподобалася і на всеросійський конкурс політичної пісні Сочі-76 вони поїхали як «Красные маки» - там вони стали лауреатами другої премії. Це дало змогу записати платівку-міньон і перспективний ВІА почали запрошувати на телебачення. Та несподівано Хаславський вирішує почати все з початку і з більшістю музикантів та апаратурою переходить у Владимирську філармонію, де створює новий ВІА «Здравствуй, песня» і досить швидко з ним добивається успіху. А в Тулі залишилися саксофоніст Валерій Чуменко (він став керівником), бас-гітарист Володимир Пономаренко (єдиний з першого складу «Калейдоскопа») та співак Олександр Григор’єв. Музичним керівником запросили відомого джазового трубача Геннадія Жаркова (екс-«Самоцветы», «Пламя»), клавішником Іллю Бенсмана (екс-«Крила»), барабанщиком Володимира Засєдатєлева (екс-«Лєйся, пєсня»), а фронтменом став Олександр Лосєв (екс-«Цветы»). Ансамбль записав два міньйони, та його популярність ніяк не дотягувала до часів Хаславського, а тим паче його нового ВІА «Здравствуй, песня». Почалася плинність кадрів: співак Олександр Євдокимов, клавішник Юрій Щеглов (екс-«Верные друзья»), гітарист Євген Струц, співак Вікі Штремієл, тромбоніст В’ячеслав Назаров, клавішник Віталій «Кретов» Кретюк (екс-«Лейся, песня»), співак Аркадій Хоралов (екс-«Червона рута», «Самоцветы»), гітарист Юрій Каганович, співак Владислав Андріанов (екс-«Лєйся, пєсня»), співак Сархан «Сархан» Курбанбеков, саксофоніст Сергій Левіновський, трубач Юрій Вєсєлов. В 1978 році Чуменко музичним керіником запросив Михайла Шуфутинського, для чого його ВІА «Лейся, песня» перевели в Тульську філармонію і певний час два ансамблі працювали в одній програмі. Та невдовзі Шуфутинський емігрував, випуск лонг-плею «Если не расстанемся» затримали і коли він нарешті з’явився у продажу, то виглядав на той час старомодним - у світі вже панувала музика «диско» та електронні інструменти. Та буквально через кілька місяців, напередодні московської «Олімпіади-80» вийшов другий довгограй «Кружатся диски» - концептуальна нон-стоп диско-сюїта стрімко вивела «Красные маки» в лідери радянської поп-музики. Головна заслуга в цьому музичного керівника, клавішника і аранжувальника Юрія Чернавського та супер ритм-секції із басиста Сергія Рижова та барабанщика Юрія Китаєва (всі вони екс-«Фантазія»). Та оскільки концертної апаратури, щоб вживу повторити, те що було записано на платівці, тоді ще не існувало, «Красные маки» вперше в СРСР почали виступати під фонограму, за що й були покарані. В 1981 році Чуменко запросив Олександра Барикіна та Володимира Кузьміна і друге відділення концертів «Красные маки» акомпанували їм під виглядом рок-гурту «Карнавал».  Та невдовзі Кузьмін прихопивши з собою Чернавського, Рижова і Китаєва відкололися новим рок-гуртом «Динамік». А до «Красных маков»  перейшли майже всі музиканти ВІА «Чарівні гітари» та інших київських гуртів - клавішник Руслан Горобець (він став музичним керівником), басист Микола Кирилін, трубач і поет Павло Жагун, співак-гітарист Олег Федченко, гітарист Всеволод Татаренко, барабанщик Олександр Акінін, клавішник і автор-виконавець Тарас Петриненко, басист Дмитро Рибак, саксофоніст Валентин Іллєнко. (Акінін та Іллєнко невдовзі пішли з Барикіним і їх замінили Сергій Хмельов та дніпропетровець Геннадій Рябцев). В 1984 році був записаний альбом «Звёздный дилижанс», складений з пісень Руслана Горобця і Тараса Петринека та  худрада ВСГ «Мелодія» його не прийняла. Та це не завадило альбомові стати популярним у «магнітофонному самвидаті» - це був мабуть перший поп-альбом, що росповсюджувався тільки таким чином - до того у самвидаті панували виключно барди та рокери. Того ж року Алла Пугачова переманила Руслана Горобця, Миколу Кириліна та Павла Жагуна до себе в «Рецитал», а наступного Татаренко та новий соліст, львів’янин В’ячеслав Синьчук перейшли у «Галактику». Фронтменом «Маків» поступово ставав Тарас Петриненко, його вже часто запрошували на телебачення, коли він несподівано й недописавши половини нового альбому, повертається в Україну і відроджує своє «Гроно». З киян у «Маках» залишилися тільки Рибак та гітарист Микола Девлет-Кільдєєв (екс-«Зимовий сад»). Чуменко офіційно перейменовує гурт на «Маки» (хоч не офіційно так його називали ще з 1984 року) і набирає новий склад на чолі с фронтменом Констянтином Семченком (екс-«Лайне). Але поки «Мелодія» спромоглася випустити платівку «Одесса», стиль «а ля Modern Talking» вже давно вийшов з моди. В 1988 році музичним керівником до гурту повернувся Кирилін, але вже за рік «Маки» припинили існування і всім складом перейшли в акомпаніатори до Ігоря Ніколаєва.

В 2009 році Дмитро Рибак та Олег Федченко на короткий час відновили діяльність ансамблю з репертуаром початку 80-х, коли «Красные маки» складалися з киян. Компанію їм склали клавішник Іван Давиденко, басист Юрій Регін (екс-«ХХ Век», «Квартира №50», «Вересень», «Night Block»), барабанщик Андрій Кузьменчук (екс-«Слід», «Green Grey») та співак Ерік Вайда (екс-«Кардинал»)

 
 
 

 


© КМ студія