РИТМ

Ритм 76Вокально - інструментальний ансамбль «Ритм» створив Олександр Авілов [1946-2003] на початку 70-х років в харківському Будинку культури залізничників. Ансамбль став дипломантом всесоюзного телевізійного конкурсу «Алло, мы ищем таланты-71» та поділив перше місце з київським ВІА «Вікторія» на конкурсі «Молоді голоси-73»; виступ на V всесоюзному конкурсі артистів естради в 1974 році був невдалим. В 1976 році, в період тотальної філармонізації ВІА, «Ритм» влаштувався до місцевої філармонії та записав на республіканському радіо традиційну ВІА-програму - шлягери плюс патріотика плюс народні пісні (найчастіше по радіо звучала їхня версія хіта Євгена Мартинова «Соловьи поют, заливаются»).
Саме в той час молода московська співачка Алла Пугачова залишила найпопулярніший тоді радянський ВІА «Веселые ребята» і розпочала сольну кар’єру. Та коли в грудні 1976 року квитки на її перший гастрольний тур були вже продані (Харківський Театр музичної комедії таким чином хотів вирішити свої фінансові проблеми), виявилося, що переможець Міжнародних пісенних конкурсів ще не встигла пройти атестацію худради Москонцерту, і не мала права на сольні концерти. Також гастрольного посвідчення не виявилося і у харківського ансамблю Юрія Черенкова (колишній «Гітаролла»), який Пугачова спочатку вибрала для супроводу. Майбутню примадонну врятував ВІА «Ритм» з місцевої філармонії, який терміново зняли з гастролів і музиканти за три дні, з касетки і без нот,  вивчили весь її репертуар. Понад 30 спільних концертів пройшли з аншлагами і вже за два місяці Алла Пугачова запросила «Ритм» стати її постійним акомпанементом - з ним вона і пройшла офіційну атестацію. В червні 1978 року Пугачова перейшла з Москонцерту до Росконцерту (там платили вдвічі більше) і її новий директор Євген Болдін спромігся перевести¹ туди всім складом і «Ритм»: О.Авілов (клавішні), Олександр «Софрон» Литвиненко (клавішні), Талгат Тухтамишев [1952-2022] (гітара), Олег Яковлєв (бас), Валерій Ашіков (барабани, екс-«Гітаролла»), Віталій Крутуль (сакс), Євген Александрович (труба), Анатолій Шендерук (труба), Лев Левенець (тромбон). Окрім звукової, група тоді, першою в СРСР, отримала і комплект світлової апаратури². З Аллою Борисівною ансамбль записав 5 пісень до фільму «Женщина которая поет» (решту пісень до фільму записав ансамбль Черенкова з умовною назвою «Оркестр Віталія Клейнота»), повністю альбом «Поднимись над суетой», міньйон «Вот так случилось, мама» та наостанок дві пісні до альбому «То ли ешё будет…». Закінчилася історія дискографії ВІА «Ритм» інструментальним нонстоп-довгограєм «Дискотека А» з танцювальними реміксами хітів Пугачової. В липні 1980 року Пугачова вирішила відмовитися від послуг вже дещо старомодного ВІА (за правилами Росконцерту одне відділення концерту вони мали виконувати власну програму) і замінити їх чимось моднішим. «Ритм» вже було зібрався їхати в спільний гастрольний тур з естонцем Яаком Йоала, аж виявилося, що «Машина времени» не захотіла акомпанувати Пугачовій, а Юрій Шахназаров (екс-«Аракс») ще не встиг зібрати і «залітувати» їй новий ансамбль «Рецитал» (до урочистого концерту, присвяченого присвоєнню Пугачовій звання Заслуженої артистки). Під час останнього концерту з Пугачовою з ВІА «Ритм» до «Рециталу» переманили Тухтамишева і Ашікова та заодно т.н. «літ» (право на сольні концерти). Тому «Рецитал» ще довго в Росконцерті за паперами офіційно проходив як ВІА «Ритм», аж поки Пугачова не переоформила музикантів в свій «Театр пісні». Художнім керівником «Рециталу» став екс-киянин, клавішник Олександр Юдов [1951-2002] (екс-«Коробейники»). Авілов перейшов музичним керівником в «Красные маки», та керував недовго - одного разу організатори концертів підставили його і, звинувачений в крадіжці в особливо великих розмірах, він отримав три роки таборів (за особливо великі розміри тоді давали вищу міру покарання, але Алла Пугачова для пом’якшення вироку задіяла всі свої зв'язки). Відбувши строк він працював з самодіяльністю і на професійну сцену більше не повернувся.
В 1983 році, коли примадонна в черговий раз зміцнювала склад свого акомпанементу, до «Рециталу» з ВІА «Красные маки» перейшло ще декілька екс-киян - новий музичний керівник, клавішник, співак і композитор Руслан Горобець [1956-2014] (екс-«Еней», «Граймо», «Чарівні гітари», «Водограй», «Крок», «Карнавал»), поет і трубач Павло Жагун та басист і клавішник Микола Кирилін. «Рецитал» часто гастролював і без Пугачової - акомпанував Володимиру Кузьміну, Ігорю Ніколаєву та власне Руслану Горобцю. Жагун в 1988 році створив власний проект «Скандал», а згодом «Моральний кодекс», а Кирилін того ж року повернувся в «Красные маки»; решта ж грала в «Рециталі» до самого кінця - коли в 1995 році Пугачова на тривалий час не залишила сцену.

1 - бо в Москонцерті, на відміну від Росконцерту, тоді було заборонено працювати музикантам без московської прописки
2 - до того «Ритм» грав на апараті ВІА «Красные маки», що був у них на розігріві


 


© КМ студія