ЧАРІВНІ  ГІТАРИ

Чарівні гітари 1975 Колишній бас-гітарист першого московського професійного ВІА «Голубые гитары» Борис Волгін за освітою радіоінженер (закінчив Московський авіаційний інститут) і захоплювався створенням концертної підсилювальної та акустичної апаратури. Отож, коли в нього вже був готовий концертний апарат для цілого ансамблю, він підговорив кількох музикантів «Голубых гитар», з якими колись грав - барабанщика Віктора Дегтярьова, співака Рафаеля Аюпова, саксофоніста Станіслава Борисова, гітариста Миколу Сахарова та звукорежисера Юрія Крючкова піти з Москонцерту на «вільні хліба». Доукомплектувавшись клавішником Русланом Бєліковим та співаком Віктором Єфімовим на початку 1973 року вони влаштувалися в Рязанську філармонію з репертуаром «Голубых гитар» і новою назвою «Говорящие гитары». В Рязані їм не сподобалося і «Говорящие гитары» хутко перебралися до Києва та влаштувалися в Укрконцерт. В Києві їм запропонували підготувати блок україномовних пісень, і, після поповнення місцевими музикантами (басистом Дмитром (Давидом) Рибаком та саксофоністом і клавішником В'ячеславом Рувинським), ВІА перейменували на «Чарівні гітари». Та решту репертуару надалі складали затаскані хіти «Голубых гитар» і це викликало невдоволення частини музикантів - за рік ансамбль розділився навпіл. Волгін, разом з Дегтярьовим, Рибаком та Рувинським, поповнилися гітаристом Сергієм Циресом (екс-«Млада»), барабанщиком Борисом Ольшанським (екс-«Червона рута») та співаком, піаністом і трубачом Олександром Лисенком, в вересні 1974 року влаштувалися в Ворошиловградську філармонію як ВІА «Волшебные гитары». Бо назва «Чарівні гітари» залишилася за київським складом, керувати яким став Бєліков. До Аюпова, Борисова, Сахарова і Єфімова тоді приєдналися басист Михайло Смола, барабанщик Віктор Сьомкін, трубач Віктор Лошаков та, пізніше і ненадовго, співак Микола Мозговий. Та через півроку гастролювання Укрконцерт за якусь провину несподівано розформував цей склад, а Бєліков відмовився набирати нових музикантів і вже розкручену назву «Чарівні гітари» повернули Волгіну, який переоформив ансамбль у Владімірську філармонію. Успіх першому моно-міньйонові 1975 року приніс хіт київського композитора Бориса Монастирського «10-й класс» та кавер супер-хіта з репертуару Радміли Караклаїч «Вместе с гитарой». Всі чотири пісні на цій платівочці заспівав новий вокаліст Леонард Арсланян. Перша співачка «Чарівних гітар» Таїсія Кошманова загинула в автокатастрофі, потім недовго співала Ірина Єлманова, аж поки в Хабаровську не знайшли потужну Ірину Ніжегородцеву, яка й затрималася в ансамблі найдовше¹. Ще одним солістом, а заодно і скрипалем та конферансьє, був випускник Київського театрального училища Яків «Ян» Кулішевський. Новим музичним керівником і аранжувальником «Чарівних гітар» став клавішник Сергій Євстратов (Бєліков згодом повернувся в якості звичайного клавішника, хоч інколи також аранжував пісні). Ольшанського забрили до армії і його замінив Валерій «Дерибас» Десятов, на саксофоні став грати киянин Валентин Іллєнко, а на перкусії вистукував і співав Віктор Павленко. В 1976 році московський композитор Олександр Екімян облюбував, формально вже не українські, «Чарівні гітари» поряд з «Арнікою» для запису циклу україномовних пісень (як це зараз не дивно - українська мова пісень була тоді гарантом всесоюзного успіху). Феноменальний міньйон, всі пісні з якого були потенційними супер-хітами, так само не приніс «Чарівним гітарам» щастя (на хвилі успіху платівочки, «Мелодія» перевидала в стерео-варіанті і перший міньйон гурту²). Гноблена функціонерами «Арніка», до кінця року розвалилася, а «Чарівні гітари» в грудні 1976-го перебралися до Калмицької філармонії і ще рік страждали від плину кадрів, аж поки від старого складу не залишився тільки Іллєнко.  Зрештою Волгін вирішив проблему кардинально - запросив до себе повним складом музикантів київського ВІА «Гроно», що саме залишилися без свого керівника Тараса Петриненка. В «Чарівних гітарах» стали грати Микола Кирилін (бас, вокал), Ігор Шабловський (гітара), Всеволод Татаренко (гітара), Микола Чечітко (барабани), Павло Жагун (труба), Руслан Горобець (клавішні), Юрій Серебряков (гітара, клавішні, скрипка, бек-вокал), Валерій Богачевський (труба), Віктор Немирович (труба), Лев Кідін (тромбон), Юрій Полетучий (тромбон). Із співачками не склалося і вони мінялися регулярно - джазова Наталія Гура, етнічна і запальна Наталія Нурмухамедова, традиційна Лідія Відаш³. Згодом, після служби в армії та недовгого мезальянсу з «Мрією», до ансамблю приєднався Тарас Петриненко, який і став музичним керівником та фронтменом «Чарівних гітар». В репертуарі з'явилися пісні Петриненка на слова заборонених українських поетів, та оскільки «Чарівні гітари» здебільшого гастролювали поза межами України, то місцеві функціонери від культури в цьому не розбиралися. В 1978 році був записаний третій міньйон ансамблю, пілотований хітом київського кіно-композитора Вадима Храпачова «Снег» (цю пісню також виконували зовсім не попсові «Пєсняри» та «Червона рута»). Через рік, з прицілом на Олімпіаду-80, записали лонг-плей, перший і останній. Пів-диску займали наспіх приготовлені імпортні шлягери (в стилях від джаз-року до диско), а решту авторські пісні музикантів ансамблю плюс данина своїм кореням - рок-обробки народних пісень (з репертуару славного «Енея»»).
Оскільки жанр ВІА все більше втрачав популярність, а назва зі словом «гітари» була вже зовсім старомодною, в 1981 році Волгін розбавив концертну програму «свіжою кров'ю» - у другому відділенні почав виступати модніший львівський «Ореол» з новим вокалістом Олегом Хоменком (екс-«Водограй»), який називали то диско-групою, то рок-групою (працювали тоді від Амурської філармонії). Окремим номером виконував романси співак ще з першого складу Рафаель Аюпов. В кінці 1982-го більшість музикантів «Чарівних гітар» перейшла в формально тульський ансамбль «Красные маки» і згодом розпорошилася в «Синей птице», «Рециталі» Алли Пугачової та «Карнавалі» Олександра Барикіна...

В 2008-му на честь 25-ти річчя утворення ВІА «Чарівні гітари» був випущений CD-збірник з кращими записами ансамблю.

1 - в кінці 70-х вийшла заміж і чоловік заборонив їй співати на сцені
2 - міньон перевипустили з такою ж обкладинкою, що й міньон пісень Екімяна - на ефектній фотографії на набережній Дніпра був ще самий перший склад 1973 року, з якого вже нікого не залишилося, а роль співачки там виконувала випадкова дівчина
3 - в 1972-му Волгін вже пересікався з нею в оренбуржському ВІА «Фаворити»

 

Подаруй
Калина
 

 


© КМ студія